6.4. Власник ризику та управління ризиками
Управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю здійснюється на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях.
На стратегічному рівні управління ризиками за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків Держмитслужба визначає пріоритетні напрями розробки та реалізації заходів з управління ризиками та формує реєстр ризиків. Реєстр ризиків розглядається та схвалюється на засіданні Експертної комісії із застосування системи управління ризиками, яка утворюється Держмитслужбою (далі - Експертна комісія).
Реєстр ризиків повинен містити, зокрема:
- пріоритетні напрями розробки та реалізації заходів з управління ризиками;
- інформацію щодо митних органів (їх структурних підрозділів), відповідальних за реалізацію відповідного напряму.
На тактичному рівні управління ризиками митними органами (їх структурними підрозділами) в межах компетенції за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків та відповідно до реєстру ризиків розробляються заходи з управління ризиками. Для цього використовуються такі інструменти:
- профілі ризику;
- орієнтування;
- індикатори ризику;
- методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб митниць (митних постів) з аналізу, виявлення та оцінки ризиків;
- випадковий відбір.
На оперативному рівні управління ризиками митні органи (їх структурні підрозділи) застосовують інструменти з управління ризиками у конкретних випадках здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів, зокрема під час здійснення контролю із застосуванням СУР, для визначення форм та обсягів митного контролю.
За результатами аналізу та оцінки ризиків у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України АСУР (шляхом здійснення автоматизованого контролю із застосуванням СУР) та/або посадові особи митних органів на підставі результатів застосування СУР (шляхом здійснення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР) обирають форми та обсяги митного контролю. При цьому формується перелік митних формальностей, визначених за результатами застосування зазначених у пункті 11 розділу I Порядку № 684 інструментів з управління ризиками (далі - Перелік митних формальностей).
Визначені за результатами застосування АСУР форми та обсяги митного контролю з Переліку митних формальностей можуть бути змінені керівником / заступником керівника (особою, яка виконує його обов’язки) митного органу шляхом додавання митних формальностей за напрямом, щодо якого в Переліку митних формальностей уже наявні митні формальності.
На підставі результатів застосування СУР посадова особа митного органу може доповнити Перелік митних формальностей шляхом включення до нього митних формальностей за новим напрямом контролю, тобто напрямом, який не було визначено ризиковим за результатами застосування АСУР.
Під час застосування АСМО або іншої інформаційної системи ЄАІС для митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів Перелік митних формальностей формується за допомогою інформаційних технологій, за результатами автоматизованого контролю із застосуванням СУР, а також доповнюється/змінюється за результатами проведення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР шляхом оцінки ризику відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, у тому числі за результатами аналізу поданих для митного контролю документів (їх копій), відомостей, результатів застосування технічних засобів митного контролю, а також на підставі вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів.
Перелік митних формальностей містить відомості про:
- назву митної формальності;
- підрозділ / посадову особу - ініціатора включення митної формальності до переліку, прізвище, ініціали посадової особи, яка безпосередньо доповнила перелік;
- підстави включення митної формальності до переліку з відповідними обґрунтуваннями;
- повідомлення до митної формальності.
Відомості відповідно до підпунктів 2, 3 вносяться у разі, якщо митну формальність додано за результатами проведення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР шляхом оцінки ризику відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, у тому числі за результатами аналізу поданих для митного контролю документів (їх копій), відомостей, результатів застосування технічних засобів митного контролю, а також на підставі вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів.
Перелік митних формальностей може також не бути сформованим взагалі або містити лише повідомлення без зазначення митної формальності.
Прийняття посадовою особою митного органу рішення щодо доповнення/зміни Переліку митних формальностей здійснюється шляхом внесення інформації про визначені форми та обсяги митного контролю до АСУР.
Посадові особи митниці (митного поста) Держмитслужби, які здійснюють митний контроль у конкретному випадку здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів, в обов’язковому порядку переглядають сформований за допомогою інформаційних технологій Перелік митних формальностей та доповнюють/змінюють його за результатами проведення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР шляхом оцінки ризику відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, у тому числі за результатами аналізу поданих для митного контролю документів (їх копій), відомостей, результатів застосування технічних засобів митного контролю, а також на підставі вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів.
Якщо в Переліку митних формальностей наявні митні формальності, до виконання яких необхідне залучення посадових осіб або структурних підрозділів митного органу, які перебувають або розташовані не в місці здійснення митного контролю, посадова особа митниці (митного поста) Держмитслужби, визначена для здійснення митних формальностей, повідомляє про такі митні формальності керівника (заступника керівника) підрозділу митного оформлення (далі - ПМО), або особу, яка виконує його обов’язки, а також вживає заходів щодо невідкладного інформування (у тому числі засобами телефонного, факсимільного зв’язку, електронної пошти тощо) про такі митні формальності визначених посадових осіб або керівника відповідного структурного підрозділу митного органу.
Посадова особа або керівник структурного підрозділу митного органу у разі отримання відповідної інформації невідкладно вживає заходів щодо забезпечення участі посадових осіб у проведенні митних формальностей.
Також можливе дистанційне залучення посадових осіб митних органів (їх структурних підрозділів) до проведення окремих митних формальностей, у тому числі з використанням систем відеоспостереження.
Митна формальність з Переліку митних формальностей може бути скасована, якщо:
- виконання митної формальності неможливе (залежно від виду чи характеристики товару, наявності відповідних технічних засобів, можливості пред’явлення товару до митного контролю тощо);
- завдання згідно з повідомленням до митної формальності були досягнуті під час виконання іншої митної формальності;
- митна формальність та відповідні завдання згідно з повідомленням до митної формальності стосуються іншого (відмінного від задекларованого) товару, транспортного засобу чи особи;
- можливість невиконання митної формальності передбачено вимогами законодавства (в тому числі міжнародно-правових актів).
Перелік причин скасування митних формальностей з Переліку митних формальностей визначається Класифікатором результатів виконання митних формальностей, що можуть бути визначені за результатами застосування системи управління ризиками, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року № 1011.
Рішення про скасування митної формальності з Переліку митних формальностей приймає керівник (заступник керівника) ПМО, або особа, яка виконує його обов’язки, крім випадків, коли нормативно-правовими актами з питань митної справи визначено інші вимоги.
У разі застосування таргетингу (спосіб аналізу та оцінки ризиків, відповідно до якого попередньо проаналізовані із застосуванням інформаційних технологій, у тому числі АСУР, зовнішньоекономічні операції або переміщення через митний кордон України підлягають додатковій оцінці щодо наявності ризиків із використанням доступних митним органам (їх структурним підрозділам) джерел інформації з метою управління ризиками) рішення про зміну Переліку митних формальностей, скасування окремих митних формальностей може прийняти таргетер або його безпосередній керівник / заступник керівника (особа, яка виконує його обов’язки).
Посадова особа, яка прийняла рішення, фіксує його в ЄАІС, у тому числі АСМО, з обов’язковим внесенням обґрунтування прийнятого рішення.
Після виконання митних формальностей з Переліку митних формальностей відомості про результати виконання усіх митних формальностей заносяться за допомогою АСМО або іншої інформаційної системи ЄАІС до бази даних митного органу (крім митних формальностей, які можуть бути здійснені після завершення митного оформлення).
Результати виконання митних формальностей, доданих до Переліку митних формальностей посадовою особою митного органу після прийняття митної декларації для оформлення, вносить така посадова особа митного органу або її безпосередній керівник / заступник керівника (особа, яка виконує його обов’язки).
Передбачається внесення таких відомостей про результати виконання митних формальностей з Переліку митних формальностей:
- результат виконання митної формальності;
- дата фактичного виконання митної формальності або дата прийняття рішення про її скасування;
- прізвища, ініціали посадових осіб, які здійснили митну формальність, або посадової особи, яка прийняла рішення про її скасування;
- додаткова інформація про результати виконання митної формальності, яку посадова особа вважає за доцільне зазначити (детальніше описати результат, вказати на проблемні питання під час застосування митної формальності тощо),- зазначається за потреби. Внесення додаткової інформації є обов’язковим, якщо:
- прийнято рішення про скасування митної формальності (у такому разі необхідно зазначити відповідне вичерпне обґрунтування);
- за результатами виконання митної формальності виявлено невідповідності/розбіжності/правопорушення (у такому разі необхідно зазначити детальну інформацію про суть виявлених невідповідностей/розбіжностей/правопорушень);
5. реквізити документів, що підтверджують виконання митної формальності,- у разі, якщо такі документи складено за результатами виконання митної формальності (акт про проведення огляду, прийняте митним органом рішення про визначення коду товару тощо), крім тих, що вже зазначені у графі 44 митної декларації, а саме:
- назва документа;
- дата та номер документа;
- додаткова інформація про документ, яку посадова особа вважає за доцільне зазначити (уточнена назва документа, дані про його видавця тощо), зазначається за потреби.
Внесення результатів виконання усіх митних формальностей з Переліку митних формальностей є обов’язковим.
При внесенні інформації про результати виконання митних формальностей застосовується такий підхід:
- у частині самого факту виконання враховується, що така інформація вноситься щодо поточної партії товарів з урахуванням обсягів митного контролю, виконаних цим ПМО. Так, якщо під час поточного митного оформлення у Переліку митних формальностей наявна митна формальність та відповідні завдання згідно з повідомленням до неї, які цей ПМО виконав раніше (за митною декларацією, митного оформлення якої не було завершено у зв’язку з відкликанням, відмовою у митному оформленні тощо), така митна формальність вважається виконаною, що відповідним чином фіксується в АСМО або іншій інформаційній системі ЄАІС. Якщо ж під час поточного митного оформлення у Переліку митних формальностей наявна митна формальність та відповідні завдання згідно з повідомленням до неї, які виконувались раніше іншим ПМО, в тому числі в пункті пропуску через державний кордон України, і цей ПМО не вживає додаткових заходів щодо її виконання, така митна формальність вважається невиконаною та потребує прийняття рішення щодо скасування митної формальності, що відповідним чином фіксується в АСМО або іншій інформаційній системі ЄАІС;
- у частині виявлення невідповідностей/розбіжностей/правопорушень враховується, що така інформація вноситься щодо поточної партії товарів та поточної митної декларації.
Таргетер може визначити необхідність інформування таргетинг-центру про виконання митних формальностей шляхом проставлення відповідної відмітки в АСМО або іншій інформаційній системі ЄАІС.
У разі виявлення некоректної роботи (помилок) АСУР, у результаті чого форми та обсяги митного контролю не можуть бути визначені автоматизовано, посадова особа митниці (митного поста) Держмитслужби здійснює неавтоматизований контроль із застосуванням СУР шляхом оцінки ризику відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, у тому числі за результатами аналізу поданих для митного контролю документів (їх копій), відомостей, результатів застосування технічних засобів митного контролю, а також на підставі вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарів і транспортних засобів, та в разі виявлення підстав для визначення форм та обсягів митного контролю самостійно формує Перелік митних формальностей.